Google, ținta unei plângeri antitrust în UE privind AI Overviews
Uniunea Europeană își exprimă îngrijorarea că funcția AI Overviews de la Google utilizează conținutul publicațiilor fără consimțământ, afectând concurența și punând în pericol viabilitatea jurnalismului independent, relatează SearchEngineLand.
O coaliție de editori independenți a depus o plângere antitrust oficială către Comisia Europeană împotriva Google. Aceștia acuză gigantul tehnologic de utilizarea rezumatelor generate de inteligența artificială pentru a prelua traficul și veniturile de la instituțiile de presă din Europa. Grupul, condus de Independent Publishers Alliance, solicită, de asemenea, autorităților de reglementare să impună o măsură provizorie pentru a preveni ceea ce ei numesc „daune ireparabile” pe durata investigației cazului.
Modul de funcționare AI Overviews
AI Overviews, lansate la nivel global în peste 100 de țări, inclusiv în România, apar în partea superioară a paginilor de rezultate ale motorului de căutare. Această funcție utilizează inteligența artificială pentru a rezuma răspunsurile la interogările utilizatorilor, preluând adesea informații din conținutul publicațiilor. Google a început să insereze reclame în aceste rezumate în luna mai. Editorii susțin că AI Overviews canibalizează click-urile utilizatorilor și diminuează vizibilitatea pentru reportajele originale.
Implicații pentru traficul online și publicitate
Potrivit sursei citate, funcția AI Overviews poate modifica semnificativ comportamentul utilizatorilor în căutare, reducând click-urile către rezultatele organice și plătite care, în mod tradițional, generează trafic și conversii. Dacă utilizatorii își obțin rezultatele direct din rezumatele generate de AI, un număr mai mic de persoane se pot angaja cu conținutul publicațiilor. Această situație ar putea avea un impact asupra performanței campaniilor, a măsurătorilor și a ROI-ului (Return on Investment) – în special pentru brandurile care se bazează pe traficul de căutare cu intenție ridicată.
Argumentele părților implicate
„Serviciul principal de căutare Google utilizează abuziv conținutul web”, se arată în plângerea depusă de Independent Publishers Alliance, într-un document datat 30 iunie. Grupul susține că editorii nu au posibilitatea de a refuza utilizarea conținutului lor pentru antrenarea modelelor lingvistice mari (LLMs) ale Google sau apariția în Overviews, fără ca, în același timp, să fie eliminați și din listările de căutare obisnuite.
Google s-a apărat, afirmând ca inteligența artificială în Search „creează noi oportunități pentru ca un conținut nou și afacerile noi să fie descoperite”.
„Realitatea este că site-urile pot câștiga sau pierde trafic din diverse motive, inclusiv cererea sezonieră, interesele utilizatorilor și actualizările algoritmice regulate din Search”, a declarat un purtător de cuvânt al Google pentru Reuters. Google a mai susținut că trimite „miliarde de click uri” către site-uri web în fiecare zi.
Presiune reglementară și precedente
Această plângere intensifică presiunea asupra Google, într-un moment în care UE intensifică aplicarea legii privind piețele digitale (DMA), menită să limiteze puterea de piață a marilor companii tehnologice. Autoritatea pentru Concurență și Piețe din Marea Britanie a confirmat că a primit o plângere similară. Acțiunea reflectă un proces recent din SUA, unde o companie de tehnologie educațională a afirmat că AI Overviews le-a afectat vizibilitatea și baza de abonați.