Google explică intervalul de timp necesar pentru ca optimizarea SEO să producă rezultate
Reprezentanți Google explică durata tipică în care modificările SEO devin vizibile și subliniază importanța monitorizării efectelor acestor schimbări.
Într-o discuție recentă, Martin Splitt și John Mueller de la Google au abordat subiectul timpului necesar pentru ca eforturile de optimizare pentru motoarele de căutare (SEO) să aibă un impact. John Mueller a clarificat că există diferite niveluri de optimizare, unele având un efect aproape imediat, în timp ce altele, mai complexe, necesită o perioadă mai lungă.
Modificări vizibile în urma optimizării SEO
Anumiți specialiști SEO susțin că optimizarea se rezumă în principal la linkuri. Alții afirmă că munca lor poate produce efecte semnificative într-un timp relativ scurt. Se pare că astfel de declarații depind în mare măsură de natura specifică a muncii depuse.
John Mueller a menționat că un site care pornește de la o optimizare aproape inexistentă și aplică tehnici de bază poate observa schimbări aproape imediate în clasamentul Google.
Acesta a inițiat discuția:
„Cred că o altă întrebare pe care o aud uneori legată de angajarea unui specialist SEO este: cât timp durează până când acesta produce schimbări vizibile?”
Martin Splitt a răspuns:
„Da. Cât timp durează? Sunt destul de sigur că nu este instantaneu. Dacă spui că durează o săptămână sau câteva săptămâni pentru ca lucrurile să fie preluate, este un orizont de timp rezonabil sau durează mai mult?”
Răspunsul lui John a fost clasicul „depinde”, o expresie adesea folosită. În acest caz, însă, durata depinde de multipli factori legați de amploarea muncii, care, la rândul său, influențează timpul necesar pentru ca Google să indexeze și apoi să recalculeze clasamentele. Acesta a precizat că, dacă este vorba de o modificare simplă, procesul nu va dura mult. Însă, dacă sunt implementate multe schimbări, ar putea dura semnificativ mai mult.
Explicația lui John Mueller:
„Cred că, pentru a vorbi în jargonul SEO, depinde. Unele modificări sunt ușor de preluat rapid, cum ar fi simplele schimbări de text pe o pagină. Acestea trebuie doar să fie parcurse și procesate din nou, ceea ce se întâmplă destul de repede. Dar, dacă faci schimbări mai mari, mai strategice pe un site, atunci uneori acest proces pur și simplu durează mult timp.”
Impactul modificărilor la nivelul site-ului
Martin Splitt l-a întrebat pe Mueller despre măsurarea efectului modificărilor aplicate unui întreg site web, cu texte și imagini diferite.
Întrebarea lui Martin, pentru context:
„Da, este adevărat. Ok, deci am nevoie de o modalitate de a măsura impactul schimbărilor mele. Nu știu, dacă lansez o nouă versiune a site-ului și am texte diferite, imagini diferite și totul este diferit, voi vedea imediat schimbări în Search Console sau va dura ceva timp?”
Mueller a răspuns:
„Depinde de cât de mare este site-ul. Dar, dacă vorbim despre ceva de genul paginii principale și poate una sau două alte pagini, atunci probabil în decurs de o săptămână sau două, ar trebui să vezi acest lucru reflectat în căutări. Poți să faci singur căutări la început. Nu este interzis să te cauți singur. Nu se va întâmpla nimic rău. Căutând site-ul tău și văzând dacă schimbarea pe care ai făcut-o a fost reflectată. Lucruri precum modificarea titlului pentru a include mai multe informații, poți vedea destul de repede dacă acest lucru a fost preluat sau nu.”
Următoarea etapă a SEO: Monitorizarea progresului
Mueller continuă prin a spune că un bun specialist SEO ar trebui să monitorizeze modul în care modificările efectuate afectează clasamentul. Acest lucru poate fi complicat, deoarece unele schimbări pot genera o creștere imediată a clasamentului, care durează câteva zile și apoi scade.
Iată ce a spus John Mueller:
„Cred că acesta este un domeniu în care un bun specialist SEO ar trebui să poată ajuta la monitorizarea progresului. Nu ar trebui ca ei să facă schimbări și apoi să spună: «Ok, acum trebuie să mă plătești în continuare pentru următorul an până vedem ce se întâmplă». Ei ar trebui să poată să-ți spună ce se întâmplă, care este progresul, să-ți ofere informații despre diferitele lucruri pe care le fac în mod regulat. Dar este ceva ce reprezintă mai degrabă un proiect pe termen lung.”
Mueller nu intră în detalii despre ce anume face ipoteticul specialist SEO „în mod regulat”, dar autorul articolului consideră că este util să se realizeze o promovare de bază, care se rezumă la informarea publicului despre existența conținutului, măsurarea reacției acestuia, obținerea de feedback și, ulterior, efectuarea de modificări sau îmbunătățiri pe baza acestor informații.
Mueller și-a continuat răspunsul:
„Cred că dacă ai un site web care nu a avut niciodată de-a face cu SEO, probabil vei vedea un salt frumos la început, pe măsură ce implementezi cele mai bune practici. La un moment dat, procesul va deveni mai lent și mai constant de acolo înainte.”
Martin Splitt a subliniat că această parte a așteptării și monitorizării necesită răbdare, iar Mueller a fost de acord, adăugând:
„Cred că a fi răbdător este un lucru bun. Dar ai nevoie și de cineva, precum un specialist SEO, ca partener care să-ți ofere actualizări pe parcurs și să spună: «Ok, am făcut toate aceste lucruri», și să le poată enumera și să-ți spună exact ce au făcut. «Aceste lucruri vor dura ceva timp, și îți pot arăta când Google parcurge site-ul, putem urmări ce se întâmplă acolo. Pe baza acestor date, îți putem oferi o idee despre când să te aștepți la schimbări».”
Puncte cheie:
-
Durata de implementare a SEO variază în funcție de amploarea modificărilor. Editările simple on-page pot duce la schimbări rapide în clasament, în timp ce eforturile SEO strategice sau structurale mai ample necesită un timp semnificativ mai lung pentru a se reflecta în clasamentul Google.
-
Rezultatele SEO nu sunt instantanee. Indexarea și recalcularea clasamentelor necesită timp, chiar și pentru modificări minore.
-
Monitorizarea și feedback-ul sunt necesare. Specialiștii SEO buni urmăresc progresul și explică ce se întâmplă de-a lungul timpului. Feedback-ul continuu din partea utilizatorilor poate ghida optimizările viitoare.
-
Transparență și comunicare. Specialiștii SEO eficienți raportează în mod regulat acțiunile întreprinse și termenele estimate pentru rezultate.
Mai multe informații în video-ul de mai jos: